Nice 2 share..

"Make urself a better person and know who u r be4 u try and know someone else and expect them 2 know u.."

Thursday, April 7, 2011

Kenduri Dan Nasi Ambang (Ambeng)..

N3 arini pasal kenduri Yassin & Tahlil kaum ibu kat kg aku..lumrah kat mana2 pun ada Yassin & Tahlil kan? Kat kg aku biasala..kalau sekampung tu semua sedara mara je..so meriah. Makanan pun parents aku kena prepare lebih la..Alhamdulillah makcik2 & sepupu membantu..kenduri ni dibuat March 2011 yg lalu..









Siapa si kecik ni? Ini Sara..full name dia, Nasara Afruza tak silap aku..kalau silap sorry ye Mama Sara..tak hengat..kira anak kepada sepupu aku..1st doter dia. Pakai baju mcm pengantin..hehe..dok sibuk juga tolong kat dapo..tolong 'kemas' dapo mak aku & tolong penyetkan kuih muih..dia sgt suke keje2 tu..excited! Waktu pic di ambil, mmg dia nak g ke arah kuih muih tu..hehe..ganti mama dia yg tak dtg sbb ke kelantan ngan suami, makan hangen! Sara, nenek dia jaga..








Actually, aku nak story pasal jamuan ptg tu. Mcm biasala, kami org2 keturunan jawa (jawa peranakan johor gittew) jamu tetamu makan nasi ambeng (nasi ambang..org melayu sebut). Kalau kawan2 nak tau camane sbnrnye bentuk nasi ambeng ni..hah! camnila dia..lauk pauk yg disusun meriah mcm tu..ada sayo, mee goreng, ayam masak kicap, ikan masin, tempe goreng, serunding kelapa..ikutkan yg sebenarnye ada sambal goreng & daging ayam adalah seketul besar (seeokor ayam yg dibelah 4..can u imagine that?) yg diletak di tengah2 lauk pauk tu..Lauk2 tu diletak atas daun pisang yg dibulatkan dan dipanggil 'samer'. Opss..org dulu2 takde pulak letak nasi atas plastik..so kena cuci la dulang tu..tp sekarang dah moden..kami letak atas plastik supaya dulang tak kotor & kurang la keje nak mencuci dulang besar2 tu..hehe..masa kenduri aritu, parents aku kuarkan 12 dulang nasi ambeng. Bykkan? ramai yg datang, Alhamdulillah.





Ini rupa sebenar nasi ambeng..tgk tu..penuh dgn nasi..maklumlah 1 dulang besar. Nasi ambeng ni akan dimakan oleh 4 org tetamu. Diorang akan makan nasi tu sikit..of course tak habiskan? bykkan..so, apa diorang buat dgn balance? diorang akan bahagi kepada 4 bahagian dan dibungkus untuk dibawa pulang ke rumah masing2. Sebab tu lauk pauk tu semua ada 4 portion. So adilkan? Emm..skrg ni ramai yg tak makan sgt pun, diorang prefer makan kuih2 & minum..pastu diorang terus bungkus nasi utk dibawa balik. Kalau korang jd ahli keluarga, korang nak makan tak nasi yg balance tu bila mak/ayah korang bawak balik ke rumah? Em..ada yg nak makan, ada gak yg tak nak..geli katanya sbb bercampur aduk nasi & lauk..tp kalau nak tau..nasi ambeng yg mak/ayah kami bawak balik tu la yg kami tunggu2..sedap & nikmat, sanggup kosongkan perut semata2 nak tunggu nasi ambeng..makan pun berebut2 sorang sikit..kata org tua2, nasi tu berkat sbb mak/ayah kita balik dari majlis agama yang dah tentunya diberkati oleh Allah. InsyaAllah.





Kuih muih ni..bykkan? korang tau ada brape byk? 12 jenis semuanye..Mak buat semua tu ke? Oh tidak..mak buat 2 jenis je..karipap & kuih sarang lebah..yg lain tu semua sedara mara & jiran2 bagi..mulia sungguh hati diorang sbb bg mak aku kuih utk memeriahkan kenduri. Tak terhabis nak makan sendiri..jadi kami potong2 & susun dalam pinggan besar supaya semua jemaah dapat merasa. Tak tersebut aku ngan kuih2 yg ada ni..ada kek coklat, ada bahulu, kuih kaswi etc..









Agar2 ni nenek sedara aku bagi..sedap bila makan sejuk2..






Cenggini la keadaannye, kenduri kalau kat umah parents aku..mewah dgn makanan..rezeki..Tetamu yg balik dari umah parents aku tak hampa, InsyaAllah..kenyang! Camana agaknye during wedding ceremony? Lagila berlambak2 kuih muih, dari yg kerepek2 sampaila ke kek..tak terlarat nak makan..belum lagi gula, telo, susu etc..penangan orang jawa..orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa..So, next kenduri will be Kenduri Aqiqah, end of May..InsyaAllah..utk kaum lelaki pulak..sebelah malam, k. See u, there.

No comments: