Nice 2 share..

"Make urself a better person and know who u r be4 u try and know someone else and expect them 2 know u.."

Monday, February 21, 2011

Sesekali teringin..


Durian oh durian..tak boleh tahan betul tgk durian ni..berbiji2 pun boleh aku hadap..bukan ulas hokayy!

Baru2 ni, balik je kg..abah beli durian..2 minggu berturut makan durian..beli tak byk tp quantity yg kami dpt byk..camane tu? biasala beli dgn org kg, dikenali..org kg ni suke bersedekah..Alhamdulillah rezeki kami..siapa yg suke makan durian nih selain aku? Ah ha...sape lg kalau bukan mak & HB..kul 1am pun bleh mkn durian..yg lain2 tak minat dah..sentuh pun x nak..

Durian camane yg aku suke? yg org kata 'durian tembaga', isinya kuning2 tu dan rasanye pahit2 skit..mmg sedap & terbaek! kalau yg manis2 biasa tu aku x brape minat..takde feel..hahahaha..

Fikir punye fikir, aku pun amek kesempatan mintak tolong abah aku buat tempoyak utk pertama kalinya..abah aku ni mmg tak tau makan tempoyak & tak reti buat pun..aku ajar la cara2nya, ikut yg aku tau..sekali tu betul abah buat..buat sikit hokayy..banyakkkk! mungkin setahun makan pun tak habes..nampaknye aku kena varietykan tempoyak tu..yg aku reti buat sambal tempoyak, itu pun dah lupa2..maklumla dah lama tak makan..stok tempoyak takde..kalau kat johor ni agak susah aku nak jumpe..sambal belacan banyak ler..

So, weekend baru ni aku belek2 resepi kat internet..jumpela resepi ikan patin masak tempoyak..ini pun dah berkurun tahun aku tak makan..pertama kali aku makan masa kat PJ, kawan aku Linda bawak balik dari Kuantan..Ayah dia mmg meniaga ikan patin masak tempoyak..Masa tu ingat lg, dia bawak balik tang ekor ikan patin..Mabeles! susah nak dpt sesedap tu..try pun try, akhirnye inilah hasil ikan patin masak tempoyak aku..mcm tak percaya pun ada..1st time masak ni..tp tu ler, takde daun kesom n daun kunyit nak bubuh skali dlm tu..apapun best! Layannnnnnnn pic. kat bawah ni:

Ikan patin masak tempoyak

And balance durian yg aku bawak dari kg..aku pun buatla bubur kacang..ini dia hasilnya..

Bubur Kacang + durian

No comments: