Nice 2 share..

"Make urself a better person and know who u r be4 u try and know someone else and expect them 2 know u.."

Tuesday, August 16, 2011

Kisah Drunker, Glue Sniffer, Drug Addict di jalanan..adei..

Adei..arini aku nak cite pasal pemabuk2 (drunker or glue sniffer or etc..)..kenapa tetiba aku nak bercerita pasal ni plaks?? kejadian ni berlaku isnin baru ni..


Alkisah, pg2 aku sampai tmpt parking kete..mcm biasa..terfikir ape nak buat ni? nak brekpes tak boleh plak sbb bulan pose kan? masih terlalu awal utk masuk ofis..so aku pun keluar kete & g kedai mamak beli newspaper..mcm tu la rutin aku kalau sampai tmpt parking awal..tetiba aku ternampak sorang mamat pakai baju 'guard' ni, yg penting bukan bangsa kita la, dok terkejar2 kat sorang bos keje bank berdekatan tu..aku fikir dlm ati.."biasala tu, dia respek bos dia so, dia anta bos dia depan pintu ofis..". Aku pun teruskan niat beli n/paper tu dan patah balik ke kete..tetiba aku nampak mamat tu kejar 1 kete yg baru masuk parking ni..aku perati ape mamat tu buat? ghupe2nya dia mintak duit parking dari kete2 yg masuk parking kat situ..berani dia! semua org x layan..pastu tetiba aku dah nak sampai kete..dia dah perati aku..aku perati kat dia..alamak!


Aku nampak uncle yg jaga parking kat situ..aku g kat uncle..sib baik uncle ada taww!

Aku: "Uncle! nape dgn org tu?"

Uncle: "U jgn layan itu org! dia tu kacau saje..u terus je jalan..jgn layan!"

Aku: "Tapi, I mau ambil brg dalam kereta! (aku dah tertinggal kain telekung, nak tukar kasut etc..maklumla td niat nak pegi beli n/paper kejap je..)

Uncle: "Oo..ada barang aa? Takpe..takpe..saya temankan u pegi kereta.."

Kami pun jalan pegi kete aku..pastu brani jugak si mamat ni kejar & mintak duit kat aku..tp sib baik aku bawak 'hero'..so aku punye hero sudah marah sama itu mamat..

Mamat: "Kak, duit kak.."

Uncle: " Hei, u jgn kacau ini orang la..dia sudah bayar sama saya..u cari org lain la..haiyaa!"

Mamat: "Yela..yela..(dengan muke tak puas ati..pegi pastu kejar kete lain pulak)


Pastu Uncle cite la kat aku mamat tu mabuk..keje guard..selalu takde cuma entah kenapa aritu ada plak..dia ada geng tau! tp geng dia tak mabuk..geng dia yg suruh dia kejar2 kete masuk mintak duit..masalahnye bila dia dah amik duit, dia tak letak kupon parking pada kete..so nanti kete kena saman dgn mbjb..adei..terukkan?? menyusahkan org betul!


Aku mmg agak takut dgn org2 yg 'weird' ni..kekadang otw g ofis, ada yg terlentang tido ke pengsan pun aku tak pasti..kat tgh2 jalan org lalu lalang tu..kat corridor..samada drunker, drug addict, glue sniffer etc..tp mmg aku takut..kekadang ada gak yg bila kita tgh jalan sorang2 dia attack, follow & mintak duit..tu yg aku x gemar! pernah 1 ari tu, aku dpt balik awal tp disebabkan ada 'follower' yg mintak2 duit ni..aku terus patah balik ofis & balik lambat..tunggu kawan.


Moral of the story..kena perati kawasan kalau kita berjalan tak kira jalan berdua apatahlagi sensorang..kekadang kita tak perasan..tp tu la aku muskil tul, kat tgh2 bandar mcm ni pun diorang ni bersepah2..Apa kes? Apa tindakan selanjutnye? entahlah..

No comments: