Nice 2 share..

"Make urself a better person and know who u r be4 u try and know someone else and expect them 2 know u.."

Friday, October 7, 2011

1st Day yg 'macam2 ada..!'

Melalui hari2 baru di tempat baru agak menyulitkan..tp biasala..kena hadapi dgn tenang..bukan tak pernah laluinye, kan? be strong..apapun yg kelakarnye arini 1st day aku keje dgn mata bengkak2 sbb byk menangis..kenape? hahahaha..kata menangis, gelak plaks..bukan ape, mak tepon malam tu, menangis..sedih sbb berpisah dgn aku semula..selama 2 tahun ni dia dah seronok sgt sbb aku dekat dgn dia..call je mesti sampai umah..skrg ni susah ler..apapun HB ada di sana..mak jgn risau k..hidup ni perlukan pengorbanan, mak..InsyaAllah, doakan anak mak ni berjaya & selamat k..


Pagi ni aku g keje naik bas gitu..camane nak naik bas ni? dah lama beno aku tak buat keje2 ni..sampai je bus stop, beranikan diri tanye kat indian lady ni..tanye brape tambang naik bas tu? maklumla..9 tahun lalu rm0.50 je ke lrt station..sis ni kata rm1 je ke mana2 destination..ok la tu..TAPI..kena guna kad plak!!!! aduhai kad amenda plak aku nak touch ni?? kad security umah BDO, boleh? merapu..

Driver bas suh aku naik bas blakang plaks..aku pun ikut je la kata dia..with no argument hokkay..bila aku naik bas blakang, driver tu cakap apa tau "amenda la driver bas depan tu..cuma awak sorang je yg takde kad tu, terima je la cash.."..pastu dia bebel lagi.."sepatutnye wlu dah ada sistem kad, tp waktu2 emergency ni boleh je la bertolak ansur.."..aku jd serba salah plak sbb dah buat driver bas tu membebel..aduhai..aku iyekan aje..maklumla 1st day kan..jgn nak sebok2 plak..pastu ghupenye bas yg aku naik tu tak pegi lrt station..tp dia lalu kat federal highway..sib baik aku ni pernah jd warganegara pj..so takle aku sesat barat..aku pun turun kat Asia Jaya & terus naik lrt dari situ..sampai gak aku kat ofis dgn jayanye buat hari pertama...pegi dah selamat..camane dgn balik plak?

Balik awal arini..sbb amenda pun tak dpt lg..ni la masanye aku nak melilau2 cara camane nak balik umah..balik dah ok sbb aku dah dpt 'temporary ID Card' so aku naik all the public transport under my company, FOC..syukurla..so dalam masa aku dok melilau dlm bas sbb bas tak gerak2 lagi, tunggu penuh skit la..tetiba aku ternampak indian lady yg aku tegur pagi tadi tu naik bas..hahahhaahahahhaa...sudah selamat aku..sbb dia akan turun tmpt sama pg td aku naik..tak gitu cik Bedah? Aish..apapun aku still jgk melilau2 tgk kawasan..sbb mungkin arini je aku sekali naik bas dgn dia..esok lusa lom tau lg...apapun hingga hari ni, aku dah ok dah..he he..kejap je..layannnnnnnnnn..

Environment tmpt keje baru..Alhamdulillah, setakat ni..best sgt..dpt bos yg baik & understanding..harap berjalan lancar sampai bila2..InsyaAllah.

Thursday, September 29, 2011

Sendu..Sentap pagi hari..

Pagi ni, hujan turun dgn lebatnye..mcm tu la perasaan aku yg sbnrnye..sayu, sendu..nak melangkahkan kaki ke tempat baru..sayang nak tinggalkan umah, sahabat, jiran..dan HB. Semoga usahaku ini mendapat restu dan rahmat dari-Nya. Moga urusan harianku juga dipermudahkan..


Ekceli, bukan aku tak pernah travel sblm ni..dah biasa dah..cuma ingatkan dah berakhir bila aku 'katanye' dah settledown kat JB ni..apapun rezeki, jodoh, pertemuan, perpisahan tu di tangan-Nya. Aku redha. Cuma travel kali ni tak sama dgn dulu..dulu beramai2..skrg sorang2..dulu kete, minyak, tol kampeni support..skrg sendili bayo maaaaa..adei..cobaan..dulu naik kelete, skrg naik bas turun bas, naik ketapi turun ketapi la kots..aeloplane?? telebey sudaa..


Apala yg aku membebel pepagi ni..skrg kul 8.00am tau 30/09/2011 (jam kat blog aku ni salah..dah cuba baiki tapi tak berjaye..sengal le tu)..sepatutnye aku berkemas, siapkan brg2 keperluan aku sblm aku bertolak balik kg, amik parents aku dan gerak ke kl..yg bestnye pagi2 aku dah call mak..mcm biasa mak akan report kat aku..


report kali ni berkenaan ayam, petai dan sawit..Mak kata ayam cina dah beli 12 ekor..seme ayam2 jantan yg bujang2 tu..see, cina suke makan ayam kg..kita plak suke mkn ayam bando yg di'suntik botox' tu..aku?? ofkoz la parents aku supply ayam kg..kalau masak asam pedas atau ungkep (masakan org jawe la..) mmg mabeles..tp 4 ur info, aku jarang masak ayam kat umah sbb HB x makan ayam! lalalalallalalalaa..jgn tanye aku kenapa?? pening aku nak jawab ok..pastu petai plak..emm..petai org dah kait smlm..mak kata, byk..pokok petai tu sepokok jer depan umah (sepohon petai daunnye rimbun..lebat bunganye serta buahnya..ada pun lagu..) tp Alhamdulillah, hasilnye berbaloi2..dan last skali sawit abah..pun dah disabit smlm..aku bukan ape, senang skit la nak bawak parents aku berjalan kalau urusan harian diorang pun dah selesai..kalau tak, asyik nak balik sbb tingat ayam, petai, sawit..aaaaaaa..lg 1, beruk! (malas la aku naka cite pasal beruk ni)..hehe..punyela susah parents kami nak dtg umah kami sbb teringatkan ayam2nye.. sampaikan HB aku ckp kat derang, bawakla ayam2 tu dtg jb, byk bilik kosong! hahahhahahaha..jahat molot ni! hahahhahahhhaha..


hahahahahhaha..hahahhahahahahaha

Wednesday, September 28, 2011

Perihal Laptop..

Lama sunggu aku tak berblog ni..sibuk tak bertempat..sabo je la..wlupun Syawal melabuh tirai smlm..tp tak salah kalau aku nak ucap Selamat Hari Raye Maaf Zahir & Batin, ek..belated pun belated la..aku harap pasni aku dapat berblog mcm biasa..mcm sebelum2 ni..he he..


Sbnrnye, aku nak gtau laptop kesygnku dah baik dari 'demam menggigil'..betul la..sbbnye screen dia bergoyang je atas bawah..sampai pening pale aku dibuatnye..tanye kawan2 katanye mahal ganti screen tu..dlm rm700++..adei..baik beli baru kan..tp tu le sayang plak kat laptop ni, baru nak masuk 3 tahun umonye..lgpun ada sentimentol value masa beli dulu..15 oct 2008..he he..beli emergency gara2 adik nak siapkan assignment masa dia blajo kat politeknik, jb..desktop adik kat kl plak, abg dia pakai nak buat assignment gak..so, inila dia hasilnye..


thanks 2 my hubby sbb baikinye..he he..tak mahal sgt la..rm370 termasuk upah..kat mana baiki? Danga City Mall, ok..promote skit..lgpun dia nak baiki segera sblm aku berhijrah..laptop dia ada tp tu kampeni punye.. tu dia nak wat keje dia laa..aku ada je desktop ni..ni amik adik punye kat kg..pinjam kejap sbb laptop demam..abis adik pakai ape? dia suda ada yg lain laaaaaaaaa..



Desktop ni penyelamat aku waktu boring..Tq, dik..(yg sepah2 tu abaikan, k..)





Lalalalala..dia dah baek 'demam menggigil'..haha..


Tapi kan.. arini aku dpt detect mcm ada yg tak kena dgn laptop ni..ada keypad yg tak function..'end' dah terbenam, cursor tak leh g kiri kanan..program dlm ni..ni nak kena anto klinik lg nih..aduih, kopak lagi ler..sabo ye shayang........

Friday, August 19, 2011

My nephew dah kuar spital..moga cepat sembuh ye..

Anak siapa yg syiok sgt tido ni? Jeles nih! Ini la anak sedara aku..si bujang yg sblm ni penah letak dlm entry masa baby lahir tak cukup bulan..duduk incubator..Alhamdulillah dah tembam skrg..aduhai, tak larat auntie..


Tido sambil dok fikir..i was thinking about my auntie wit raye Ois ada tak?


My nephew..Ammar Uwais, admitted to the Sg. Siput Hospital sbb sakit mulut..demam sbnrnye..pastu katanye mulut sakit..merah2 so tak bleh hisap botol susu..meragam je..tak mo diam..minta dukung..anta spital, kena tahan..apapun 1 mlm je..pastu dah balik dah..but still tak boleh minum susu..kena guna sudu la plak..masalahnye dgn sudu dia tak puas..meragam lg..adei..uwaaaaaaaaa..



comel tak saya, auntie?



wah! dah pandai buat muke my nephew ni..


Raye ni, 1st time parents aku beraye ngan cucu barunye..semua serba baru tau! emm..letih auntie & acu nanti..

Wednesday, August 17, 2011

He..He..Wat pe tu?

Adei..kisah bermula bila aku sent sms camtu.."he..he..wat pe tu?" then aku receive the same sms 2 times from the same person..1st time at 6.54am, yesterday and 2nd time at 3.57am, today..adei..virus or got problem with the phone? i also dun no..




Why i'm so sleepy today? please la..i've a lot of work to do..

Tuesday, August 16, 2011

Kisah Drunker, Glue Sniffer, Drug Addict di jalanan..adei..

Adei..arini aku nak cite pasal pemabuk2 (drunker or glue sniffer or etc..)..kenapa tetiba aku nak bercerita pasal ni plaks?? kejadian ni berlaku isnin baru ni..


Alkisah, pg2 aku sampai tmpt parking kete..mcm biasa..terfikir ape nak buat ni? nak brekpes tak boleh plak sbb bulan pose kan? masih terlalu awal utk masuk ofis..so aku pun keluar kete & g kedai mamak beli newspaper..mcm tu la rutin aku kalau sampai tmpt parking awal..tetiba aku ternampak sorang mamat pakai baju 'guard' ni, yg penting bukan bangsa kita la, dok terkejar2 kat sorang bos keje bank berdekatan tu..aku fikir dlm ati.."biasala tu, dia respek bos dia so, dia anta bos dia depan pintu ofis..". Aku pun teruskan niat beli n/paper tu dan patah balik ke kete..tetiba aku nampak mamat tu kejar 1 kete yg baru masuk parking ni..aku perati ape mamat tu buat? ghupe2nya dia mintak duit parking dari kete2 yg masuk parking kat situ..berani dia! semua org x layan..pastu tetiba aku dah nak sampai kete..dia dah perati aku..aku perati kat dia..alamak!


Aku nampak uncle yg jaga parking kat situ..aku g kat uncle..sib baik uncle ada taww!

Aku: "Uncle! nape dgn org tu?"

Uncle: "U jgn layan itu org! dia tu kacau saje..u terus je jalan..jgn layan!"

Aku: "Tapi, I mau ambil brg dalam kereta! (aku dah tertinggal kain telekung, nak tukar kasut etc..maklumla td niat nak pegi beli n/paper kejap je..)

Uncle: "Oo..ada barang aa? Takpe..takpe..saya temankan u pegi kereta.."

Kami pun jalan pegi kete aku..pastu brani jugak si mamat ni kejar & mintak duit kat aku..tp sib baik aku bawak 'hero'..so aku punye hero sudah marah sama itu mamat..

Mamat: "Kak, duit kak.."

Uncle: " Hei, u jgn kacau ini orang la..dia sudah bayar sama saya..u cari org lain la..haiyaa!"

Mamat: "Yela..yela..(dengan muke tak puas ati..pegi pastu kejar kete lain pulak)


Pastu Uncle cite la kat aku mamat tu mabuk..keje guard..selalu takde cuma entah kenapa aritu ada plak..dia ada geng tau! tp geng dia tak mabuk..geng dia yg suruh dia kejar2 kete masuk mintak duit..masalahnye bila dia dah amik duit, dia tak letak kupon parking pada kete..so nanti kete kena saman dgn mbjb..adei..terukkan?? menyusahkan org betul!


Aku mmg agak takut dgn org2 yg 'weird' ni..kekadang otw g ofis, ada yg terlentang tido ke pengsan pun aku tak pasti..kat tgh2 jalan org lalu lalang tu..kat corridor..samada drunker, drug addict, glue sniffer etc..tp mmg aku takut..kekadang ada gak yg bila kita tgh jalan sorang2 dia attack, follow & mintak duit..tu yg aku x gemar! pernah 1 ari tu, aku dpt balik awal tp disebabkan ada 'follower' yg mintak2 duit ni..aku terus patah balik ofis & balik lambat..tunggu kawan.


Moral of the story..kena perati kawasan kalau kita berjalan tak kira jalan berdua apatahlagi sensorang..kekadang kita tak perasan..tp tu la aku muskil tul, kat tgh2 bandar mcm ni pun diorang ni bersepah2..Apa kes? Apa tindakan selanjutnye? entahlah..

Friday, August 12, 2011

Kisah campur aduk..referring to jiwaku yg kacau!

Hati gembira mendapat surat darimu..arghh..itu lagu hokkay..realitinya gembira ke aku bila dapat berita ittew?? ehem..only God knows..kadang2 fening aku fikirkan..apapun aku kena strong ok..dengan semangat & kekuatan yg Allah beri pada aku ni, InsyaAllah. Mcm tu juga dengan kata2 perangsang dari DD, buatkan aku rasa bersemangat semula..perkataan "pertimbangkanlah" dan "rezeki itu dari Allah, kamu yg berusaha.." betul2 buat aku fikir & fikir dari masa ke semasa hingga sampai waktunya..Semua yg berlaku ni adalah ujian dari-Nya. Sejauh mana aku mampu untuk menghadapinya? Hanya Allah yg tau..setiap yg terjadi juga perlukan pengorbanan..Aku serah pada-Nya, Tawakkal pada-Nya kerana Dia yg lebih Mengetahui apa yg terbaik utk diriku..keputusan di tanganku..


Agaknye dlm blog aku ni dah brape byk 'question mark' ek? haha..


Aku seorang pemikir..teringat semula pada cite ni..ada cite plakss..ingatkan dah nak tutup entry dah..1 ari tu aku g teman ofismet aku anta dokumen kat jkr, kl..biasala dia akan bwk aku sbb masa dia nak naik anta dokumen, aku kena jaga kete kata bawah..dah hujung2 projek, driver pun dah tak byk..masing2 ada keje, anta itu la ini la, ke sana sini..so, bukan dia tak bleh g sorang tp susah sikit maklumla takde parking kat jkr tu..so, aku akan bawak kete pusing2 sampai dia turun semula..pastu nak dijadikan cite..aku biasala suka berfikir mcm2..so ddk dlm kete dendiam je..


ofismet aku tegur, "kenape oak senyap je? Oak x mo cakap dgn kome, ke?"

aku pun jawabla.."Kome dok fikir la, sbb tu kome diam je..".

At last dia ckp kat aku.."Amenda yg oak dok fikir tu..oak ni banyak beno nak mikir, mcm ada anak 10..!".

Aku pun tergelak dengo dia punye statement..hahahahahaha..


Musykil ofismet aku ni ngan aku, dah le nak bukak radio lagu bingit2 kena marah ngan aku..aku suruh bukak lagu slow n radio sinar je..

Aku: "Boleh tak oak jgn bukak lagu bingit2 ni kalau oak rasa oak nak bawak kome?"

Ofismet: "Alaaa..kome tak bule dengo lagu pelan2..kome rasa letih! kome rasa nak tido oak tau tak?"


Bila dah tgh hari nak lunch, ofismet aku benti kat 1 restoren ni..dia kata best makan situ...

Aku:"Apsal oak benti sini? Nak buat amenda kat sini?"

Ofismet: "Makanla apa lagi..kome dah lapo ni.."

Aku: "Alamak! kome pose la arini..pose ganti..kalau oak nak makan, oak g la, kome ddk dlm kete, tunggu oak.."

Ofismet: "Ler..oak ni selalu mcm ni..kalu oak kuar ngan kome asyik pose jer..emm..takpelah..kita p tmpt lain pulok la..takkan kome nak makan sorang2..tak best la camtu.."

Sudahnye kami g nengok pelancaran kete proton Exora..Ingat lg kat Bangi masa tu..Musykil gak camane kami g jkr, kl bleh sampai ke Bangi?? hahahahaha..konon2 tersesat la tu....huhu..teringat kome kat oak, SSS@S!