Nice 2 share..

"Make urself a better person and know who u r be4 u try and know someone else and expect them 2 know u.."

Friday, March 18, 2011

Reading..

N3 kali ni pasal bahan bacaan..Bahan bacaan terbaik dah tentu Al-Quran. Dengan membaca Al-Quran jiwa yg kacau boleh menjadi tenang..kalau dapat kita fahami maksud ayat-ayat Al-Quran lg bagus..sbb kita dpt menghayatinya..dan boleh membuatkan kita menitiskan air mata. Terasa betapa kerdilnya kita di sisi-Nya. Betapa hanya dgn Dia kita memohon pertolongan, mengadu, mengucap syukur dan sebagainya, tapi kita sombong tak nak pun membaca Al-Quran..Bacalah walau sebaris ayat. Ada beberapa Al-Quran di rumah aku ni..antaranya ada yg aku beli sendiri, hadiah masa kahwin, dan pemberian ex boss aku (DYJ) masa beliau nak menunaikan haji, beberapa tahun lalu..

Ini pulak Al-Quran pemberian Abah & Mak. Dibeli di Mekah masa menunaikan umrah tahun lalu (6-16 July 2010). Mereka beli 4 buah Al-Quran, utk ketiga-tiga orang anak mereka dan 1 lagi utk mereka baca di rumah. Terima kasih, abah & mak. Dan buku 99 Solat Sunat tu, aku gunakan utk mendalami lagi cara solat2 sunat.

Ini pulak novel2 aku yg tak seberapa. Takde masa nak membaca..sebab kalau dah baca aku tak boleh buat keje lain..mengadap je buku. Pastu ada gak buku2 information dan buku2 agama..berdikit2 la..tak gitu? Kalau berubah terlalu drastik tu berlakon namanye..hehe..

Ini?? Majalah Ujang..kenapa aku beli majalah ni? Isk..utk hiburkan hati aku yg tensen!..beli baca gelak sensorang..tp kalau dah tensen tahap gaban, baca majalah ni pun takde perasaan. Muke poyo je..Hampeh! hahahahha..betul..aku tak tipu..muke cencorot je..sbnrnye aku tak abis pun baca majalah ni..ni tahun lepas punye!!

Huh! Ini pulak..aku beli sbb nak decorate umah aku supaya jadi cantik gittew..tp tak kemana jugak sbb tak reti menghias umah..gitu la gak pattern umah aku..hehe..sekurang2nya bila ada magazine ni blehla cari idea nak tukar2 kedudukan perabot dlm umah..wlupun hakikatnya perabot yg sama gaks..hahahaha..betul la tu..takkan tiap2 bulan nak tuko perabot kot..tokey emas pun bengkrap..huhu..Apapun jgn membazir, guna apa yg ada..gunakan ruang yg ada, jgn terburu2 beli itu & ini sbb semuanya akan berubah dari masa ke semasa mengikut peredaran zaman, k. So, fikir sblm membeli..cayalah!

Dan ini pulak majalah selingan yg kadang2 beli, kekadang tidak..ikut topik hangat la yg aku rasa berkenan nak baca..yg menyentap hati aku nak beli..hehe..dulu aku kerap beli majalah Rapi..sbb byk info pasal kesihatan, pemakanan dlm tu..dan HB aku plak suke baca komik kat belakang majalah rapi tu..hehe..sekarang ni dah jarang aku beli sbb kalau beli pun aku x habiskan baca..so kategori kekadang jugak la ni..

Tapi majalah Harmoni ni, aku ttp beli dari masa ke semasa..kalau aku tak beli pun HB mesti belikan..mcm 2 hari lepas, dia belikan aku the latest keluaran Majalah Harmoni. Thanks a lot kerana memahami..pastu aku mula la mengadap majalah sampai lupa segala2nya..hehe..apapun blum abis baca lg..amik masa skit..
Apapun, kita kenalah membaca..terutamanya suratkhabar..penting tu utk kita tau perkembangan terkini di sekeliling kita. Pagi2 sebelum mulakan keje, baca suratkhabar dulu ok..so bila sembang ngan kawan pasal perkembangan semasa, takdelah rasa ketinggalan..hehe..pd yg ada anak2 tu, terapkan nilai suke membaca, belikan anak2 buku supaya dia jd minat membaca..so, selamat membaca semua..

No comments: