Nice 2 share..

"Make urself a better person and know who u r be4 u try and know someone else and expect them 2 know u.."

Monday, January 31, 2011

Hujan & Banjir 2011

Hi, berbicara dari kg halaman..
Kenapa penuh dgn air????
Alkisah, sabtu 29hb Jan..ada keje kawin umah makcik aku..sepupu aku kahwin..kira majlis menjemput menantu le ni..Majlis diiringi hujan yg lebat..menyukarkan pergerakan dan segalanya..pengantin berarak dlm hujan, tetamu pun dtg dlm hujan..hujan yg mencurah2 dari pagi hingga....

Halaman umah parents aku..yg dipenuhi air..

..hingga Ahad 30hb Jan..bermula pukul 1.30am, dpt call tanye keadaan persekitaran umah..semua ok tp hujan terus turun mencurah2..hinggalah pukul 10am, air mula naik sikit demi sikit..akhirnya umah parents aku dipenuhi air luar dan dlm umah..banjir melanda lg..air semakin naik..sudahnye kami semua start naikkan barang2 ke tmpt lebih tinggi..agak meletihkan dan kami redha dgn ketentuan-Nya.

..Isnin 31st Jan..hari kedua umah parents aku dinaiki air..(paras betis gak di luar umah & paras atas buku lali di dalam umah)..aku n HB masih dikg..membantu apa yg patut..memasak dlm keadaan kaki terendam air, sejukkkkkk..tp nak buat mcm mana..lepas siap memasak, angkat semua makanan letak di umah atas..nasib baik umah parents aku ada atas & bwh..sekurang2nye tak perlula menumpang di mana2 tmpt dlm keadaan mcm ni..apapun keadaannya, masih selesa di umah sendiri..

..Ptg kul 4.30, aku terima call dari AJK kg, minta daftar nama utk mangsa banjir..aku pun g le ngan abah..hehe..daftar nama abah, mak & adik..aku x yah ler..YB Ayob pun dtg dgn wife, cikgu2 sekolah & mangsa2 banjir yg lain..balik ke rumah, banjir semakin surut..dalam umah pun dah semakin kering airnya..Alhamdulillah.

Banjir terakhir melanda tak silap aku 2006..dan kini melanda lg..2011. Katak masih berbunyi memanggil hujan..itu dongeng cite kanak2. hehehehe..Moga parents aku tabah mengharungi dugaan ini.

No comments: